Veel ondernemers hebben het moeilijk in deze crisis. Arjan Hendriksen geeft vanuit zijn vakgebied ondernemers zeven tips om de crisis beter door te komen, van slimmer risicomanagement tot het zoeken van alternatieve inkomsten. Sommige tips kwamen in eerder columns al naar voren. Hendriksen is manager risicobeheersing bij Interpolis.

1. Wees niet ‘penny wise, pound foolish’

Als er minder geld binnenkomt, is de eerste reflex van ondernemers om te gaan bezuinigen. Dat is op zich niet verkeerd. Bureaus, stoelen en computers kunnen vaak best nog een jaartje langer mee als het moet. Maar kijk als ondernemer wel uit dat je niet op de verkeerde zaken bezuinigt. De Fyra was de goedkoopste hogesnelheidstrein, maar wat een ellende is daaruit voortgekomen.

Als manager risicobeheersing bij Interpolis zie ik het in de bouwwereld soms fout gaan. Projectontwikkelaars kiezen bijvoorbeeld voor brandbare isolatiematerialen in plaats van voor het (iets) duurdere, maar onbrandbare steenwol. Dat de verzekeringspremie voor het gebouw daarna hoger is, vergeten ze. Pas ook op met het kiezen van de goedkoopste verzekering, kijk naar de ‘total cost of risk.

2. Houd goede mensen binnenboord

De sfeer op de werkvloer wordt er vaak niet beter op als een bedrijf een tijd lang niet goed draait. Al lijkt het misschien een prettige bezuiniging, het slechtste wat je in zo’n situatie kan overkomen is dat je goede werknemers vertrekken (de matige blijven in crisistijd meestal gewoon zitten). Doe er alles aan om je goede mensen gemotiveerd te houden. Praat ze regelmatig bij, geef ze extra verantwoordelijkheden, en schep duidelijkheid over de koers van het bedrijf.

3. Geen geld, dan betere procedures

Een voetbalclub kan veel geld investeren in nieuwe spelers. Maar daarmee is succes niet altijd gegarandeerd. Clubs die geen geld hebben, kunnen op andere manieren succesvol zijn: de juiste sfeer onder de spelers, een betere strategie, trouwe supporters. Bij bedrijven werkt het net zo. Als je geen geld hebt, moet je proberen zaken op een andere manier te regelen.

Een voorbeeld uit mijn eigen vak, risicobeheersing. Uiteraard kun je technisch veel regelen tegen brand en inbraak. Maar organisatorisch (met geen of lage kosten) is er ook veel winst te behalen. Denk aan een procedure brandgevaarlijke werkzaamheden, geen brandbare opslag tegen het pand, je personeel goed instrueren beter op gasten te letten, de struiken rond je bedrijf laag houden, et cetera.

4. Zoek nevenactiviteiten

Als de zaken vanwege de crisis niet optimaal draaien, kan het een goed idee zijn nevenactiviteiten op te zetten. Als riskmanager bij Interpolis is mijn ervaring dat nevenactiviteiten vooral succesvol zijn als ze in het verlengde liggen van wat een bedrijf al doet. Een slager die besluit ook bedrijfsbarbecues te organiseren, kan een prima idee zijn. Of een stukadoorsbedrijf dat ook sloopwerk gaat aanbieden. Maar pas op voor nevenwerkzaamheden op totaal andere terreinen. Je begeeft je dan op markten die je niet kent met alle risico’s van dien.

Interpolis stimuleert werkgevers om nevenactiviteiten op te zetten. Daarom zijn nevenactiviteiten in principe gedekt in het ZekerVanJeZaak-pakket voor kleine ondernemers.

5. Voorkom dure ongelukken door zelfinspecties

Een serieuze calamiteit in je bedrijf is vaak een drama. Maar in crisistijd is het zo mogelijk nog erger. Ook als je verzekerd bent, want de indirecte kosten van een ongeval zijn doorgaan stukken hoger dan de directe. De kans op ongelukken is flink te verkleinen door periodiek een zelfinspectie uit te voeren. Maak een ronde door je eigen bedrijf. Inspecteer bekende ruimtes, maar vooral ook ruimtes waar je normaal nooit komt. Ga het dak ‘ns op. Kijk in de technische ruimtes.

Je zult versteld staan van wat je tegenkomt. Blusapparaten die ontbreken of niet werken. Vluchtgangen die afgesloten blijken of versperd zijn door troep. Raampjes waardoor het wel erg makkelijk inbreken is. Brandbare opslag in de serverruimte.

6. Ga anders om met ziekteverzuim

De sfeer op de werkvloer heeft veel invloed op het ziekteverzuim. Verziekte verhoudingen, pesten op het werk, managers die zich horkerig gedragen: het is een recept voor oplopend verzuim. Zeker voor een klein bedrijf in crisistijd kan dat zo duur zijn dat de continuïteit in gevaar komt.

Naast werksfeer zijn er tal van andere zaken die het ziekteverzuim terugdringen. Zijn de werkplekken ergonomisch in orde? Is er genoeg licht? Geen irritant gezoem? Minstens zo belangrijk: hoe ga je met ziekmeldingen om. Iemand is ziek of niet-ziek, was de gedachte vroeger. Maar iemand die ziek is, kan bepaalde zaken best nog doen. Bespreek dat direct als een werknemer zich telefonisch bij jou ziek meldt. Dat geldt ook voor langdurig zieken. Want veel werknemers kunnen tegenwoordig thuis inloggen op het bedrijfsnetwerk. Meer lezen? Klik hier.

7. Zorg voor minder schade aan bedrijfsauato’s

Het valt verzekeraars op dat sommige bedrijven veel meer schade hebben aan bedrijfs- en leaseauto’s dan andere. Dat leidt veelal niet alleen tot een hogere verzekeringspremie, maar ook tot veel indirecte schade (geregel en gedoe). Schades aan bedrijfsauto’s zijn eenvoudig terug te dringen.

Geef ten eerst als baas het goede voorbeeld. Personeel zal jouw rijgedrag zonder twijfel kopiëren. Zet daarnaast logo en telefoonnummer van het bedrijf op bedrijfsauto’s. Met de oproep even te bellen als de bestuurder roekeloos rijgedrag vertoont. Ontmoedig bellen in de auto. En werk nieuw personeel fatsoenlijk in waarbij je de do’s en dont’s duidelijk uitlegt.

Arjan Hendriksen is manager risicobeheersing van Interpolis. In een reeks bijdragen laat hij bedrijven zien hoe ze doordacht kunnen omgaan met risico’s. Interpolis is partnerexpert van Z24.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl